Filsafat Pendidikan Agama Kristen sebagai Landasan dalam Proses Pembentukan Iman Siswa
Abstract
This research aims to explore the role of Christian religious education philosophy in the process of forming students' faith. The research results show that teaching the philosophy of Christian religious education has a positive impact on the formation of students' faith. Students who are involved in teaching tend to have a deeper understanding of Christian teachings and develop a closer personal relationship with God. Additionally, this research also shows that committed teachers provide adequate Christian religious education and empower students to question and reflect on their faith in this process. The approach used in this research is a descriptive approach. Descriptive research is research that aims to provide descriptions, explanations and validation according to the phenomena that occur and formulate problems worthy of being raised, contain scientific value and are not too broad and use factual data. The implication of this research is that the philosophy of Christian religious education plays an important role in the formation of students' faith.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendalami peran filsafat pendidikan agama Kristen dalam proses pembentukan iman siswa. Dari hasil penelitian menunjukkan pengajaran filsafat pendidikan agama Kristen berdampak positif pada pembentukan iman siswa. Siswa yang terlibat dalam pengajaran, cenderung memiliki pemahaman lebih dalam tentang ajaran Kristen dan mengembangkan hubungan pribadi yang lebih erat dengan Tuhan. Selain itu, penelitian ini juga menunjukkan bahwa guru yang berkomitmen memberikan pendidikan agama Kristen yang memadai dan memberdayakan siswa untuk bertanya dan merenungkan iman mereka dalam proses ini. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan deskripsif. Penelitian deskripsif adalah penelitian yang bertujuan untuk memberikan deskripsi, penjelasan, juga validasi sesuai dengan fenomena yang terjadi dan merumuskan masalah layak untuk diangkat, mengandung nilai ilmiah dan tidak bersifat terlalu luas serta menggunakan data yang bersifat fakta. Implikasi penelitian ini adalah filsafat pendidikan agama Kristen berperan penting dalam pembentukan iman siswa
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraito Noor, Menyiapkan Khotbah Biografi Secara Praktis PBMR ANDI, 2021.
Bangun Kesia , Penerapan Metode Tanya Jawab Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Kristen Di Pelayanan Anak Dan Remaja Gkii Cabang Tarutung, Diss: STAK Teruna Bhakti, 2021.
Bernardus Wos Baru, O. S. A. Santo Augustinus: Spiritualitasnya dan Cuplikan Sejarah Ordo Santo Augustinus di Tanah Papua: PT Kanisius.
Bilo, D. Thomas "Hubungan Landasan Teologis Dan Filosofis Dalam Pengembangan Prinsip Dan Praktik Pendidikan Agama Kristen." Phronesis: Jurnal Teologi dan Misi Vol3. No1 (2020)
Bloch, N., et al. "The enumeration of coliforms and E. coli on naturally contaminated beef: A comparison of the Petrifilm™ method with the Australian standard." Meat science 43.2 (1996).
Burrell, David B, "Thomas Aquinas (1225–1274) and Mulla Sadra Shirazi (980/1572–1050/1640) and the Primacy of esse/wuj $ ucirc; d in Philosophical Theology." Medieval Philosophy and Theology 8.2 (1999).
Embaby, Marwa S., et al. "The adsorptive properties of UiO-66 towards organic dyes: A record adsorption capacity for the anionic dye Alizarin Red S." Chinese journal of chemical engineering 26.4 (2018).
Eunike, Pratiwi, dan Bobby Kurnia Putrawan, "Kajian Pedagogis Guru Pendidikan Agama Kristen terhadap Motivasi Belajar Siswa di Era Pandemi Covid 19: Studi Kasus Siswa SMK Harapan Bagi Bangsa, Jakarta Utara." REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen Vol.6, No. 1 (2021).
Geisler, Norman L; Feinberg, PD, Filsafat dari perspektif Kristen (Edisi ke-2nd). Malang : Gandum Mas, 2002.
Gulo, Rezeki Putra, dan Agus Mawarni Harefa. "Urgensi Kolaborasi Orang Tua Dan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mewujudkan Pendidikan Spiritual Efektif Bagi Anak." Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat 1.3 (2023).
Hastuti Ruwi, "Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga Sebagai Pusat Bermisi." Jurnal Antusias 2.4 (2013).
Humphries Thomas L, "Augustine of Hippo (c. 354–430)" The Student's Companion to the Theologians (2009).
James Adrian, “Pemuridan kepada Generasi Muda dalam Masyarakat Majemuk di Jemaat GMIM “Damai” Belang Wilayah Belang” Titian Emas 1. 1 (2020) 39-58.
June O'Connor, "Dorothy day as autobiographer" Religion 20.3 (1990)
Koehuan Neri Astriana, Dylmoon Hidayat, dan Chrissya Apitula, “Penanaman Konsep Identitas Diri Berdasarkan Iman Kristen Melalui Peranan Pendidikan Kristen,” AoEJ: Academy of Education JournalVol.13 No 1( 2022).
Korua, Jefry Kurniawan, dan Sahat Siagian. "Peningkatan minat dan hasil belajar pendidikan agama kristen (PAK) melalui penerapan model pembelajaran bermain peran." Matar:Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Vol.1, No.1 (2021).
Lele, Aldorio Flavius, dan Robi Panggarra. "Makna Tujuh Ungkapan Yesus Di Salib Bagi Orang Percaya" Jurnal Jaffray Vol.13, No.2 (2015).
MacDonald, M. W. "Pension Plan Negotiation by Directors without Stockholder Approval." Temp. LQ 24 (1950).
Marbun Lidia, Jan Romi Perdana Saragih, “Kajian Filosofis Pendidikan Agama Kristendalam Kehidupan Orang Percaya di Era Posmodern,” SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen Vol vol 3, No,2 (2020).
Maurenis Andreas, "Kebijaksanaan Sebagai Karunia Roh Kudus: Makna Dan Buahnya Bagi Hidup Seorang Kristiani: Wisdom as a Grace of the Holy Spirit: the Meaning and the Fruit for the Life of a Christian." Jurnal Teologi Amreta (ISSN: 2599-3100) 3.1 (2019).
Meynell Mark, "John Stott (1921–2011) Pter" Twentieth Century Anglican Theologians: From Evelyn Underhill to Esther Mombo (2020).
Mooney, Christophtekan er R, "Finding Forgiveness: Augustine and Greco-Roman Thought on Interpersonal Forgiveness" Journal of Early Christian Studies 31.3 (2023).
Mountain, Georgia, "John Henry Newman (1801–1890) in His Second Century." Themelios 39 (2014).
Mueller David L, Karl Barth Hendrickson Publishers, 2016.
Mustakim Bagus, “Pendidikan karakter: membangun delapan karakter emas menuju Indonesia bermartabat, Yokyakarta:Samudra Biru, 2011.
Pardede, Marioga. "Hubungan Kompetensi Pedagogik Guru Pak Dengan Hasil Belajarpak Siswa Kelas Viii Smp Negeri 2 Percut Sei Tuan Semester Ganjil Ta 2020/2021." Jurnal Pendidikan Religius Vol.3,N0.2 (2021).
Pazmino, Yayasan Pendidikan Kristen Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2016.
Piaget Jean, "Jan Amos Comenius: 1592–1670." (1993).
Pingga Yulia Susanti, "Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Agama Kristen." Harati: Jurnal Pendidikan Kristen Vol.1, No.2 (2021).
Raffnsøe, Sverre, Matias Møl Dalsgaard, and Marius Gudmand-Høyer (Søren Kierkegaard 2014).
Ramdhan Muhammad, metode penelitian Surabaya:IKAPI,2021.
Rubboli, Massimo, "The Martin Luther King Jr.(1929-1968) 50th Anniversary: The Commodification Of Memory." Educazione Aperta: 62.
Rukhayati Siti, Strategi Guru Pai dalam Mebina Karakter Peserta Didik SMK Al Falah Salatiga (Lp2m Press Iain Salatiga, 2019).
Sampe, Naomi, and Simon Petrus. "Realita Kompleks Pemimpin Kristen: Hikmat dan Integritas Pemimpin Kristen Menghadapi Laju Perubahan Dunia Sebagai Dampak Globalisme dan Postmodernisme." Kinaa: Jurnal Kepemimpinan Kristen dan Pemberdayaan Jemaat Vol2, No.2 (2021).
Samuel B. Sianggaran, Strategi Pendidikan Kristen, Yogyakarta: Andi Offset, 1994.
Saragih, Melda Jaya, Hidayat Dylmoon and Kimura Patar Tamba. "Implikasi pendidikan yang berpusat pada Kristus dalam kelas matematik [The implications of Christ-center education for mathematics classes]." JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education 2.2 (2019).
Schlingensiepen Ferdinand, Dietrich Bonhoeffer 1906-1945: Martyr, thinker, man of resistance Bloomsbury Publishing, 2010.
Schlingensiepen, Ferdinand, Dietrich Bonhoeffer 1906-1945: Martyr, thinker, man of resistance Bloomsbury Publishing, 2010.
Scotus, John Duns. "Duns Scotus." Philosophical Writings: A Selection. Translated and Edited by Allan B. Wolter (Indianapolis: Hackett Publishing Company 1987).
Siagian Fredy, "Rekonstruksi Misi Gereja Di Abad 21." Syntax Literate 1.4 (2016).
Sidabutar Hasudungan “Relevansi Ilmu Filsafat bagi Perkembangan Ilmu Pengetahuan Pendidikan Agama Kristen.” JIREH:Jurnal Ilmiah Religiosity Entity HumanityVol 4, No2, ( 2022)
Simanjuntak Junihot, Filsafat Pendidikan Dan Pendidikan Kristen, (Yokyakarta:Penerbit ANDI,2013).
Simanjuntak, Junihot. “Psikologi Pendidikan Agama Kristen,” PBMR ANDI, 2021.
Stevanus Kalis, "Karya Kristus Sebagai Dasar Penginjilan Di Dunia Non-Kristen." Fidei: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika 3.1 (2020).
Sukono Djoko, "Alkitab: Penyataan Allah Yang Diilhamkan." PASCA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 15.1 (2019)
Tafonao, Talizaro. "Peran Guru Agama Kristen Dalam Membangun Karakter Siswa Di Era Digital." Journal BIJAK Basileia Indonesian Journal of Kadesi 2.1 (2018).
Tjitze Kuipers, Abraham Kuyper: An Annotated Bibliography 1857-2010 Vol. 55. Brill, 2011.
Traugott Jähnichen, "Paul Tillich (1886-1965)." Zeitschrift für Evangelische Ethik 64.2 2020.
Valengsa Viola, "Bukti Logis Keberadaan Tuhan Berdasarkan Teori Thomas Aquinas Dalam Kehidupan Manusia Modern." (2023).
van der Walt, B. J. "The worldview of John Calvin (1509-1564): A Christian-philosophical appraisal." Tydskrif vir Geesteswetenskappe 49.3 (2009).
W. R. F. Browning, Kamus Alkitab Jakarta:BPK Gunung Mulia, 2007.
Walsh, Philip, and Brian Fuller, "Kant, Immanuel (1724–1804)." The Blackwell Encyclopedia of Sociology 2007.
Woro Indyas AD Tobing, "Kebangkitan Spiritualitas Bisnis Dalam Tanggungjawab Sosial Perusahaan Bagi Masyarakat." Etika Eko: 201.
DOI: https://doi.org/10.53674/teleios.v3i2.68
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Aprianto Ruru, Dyulius Thomas Bilo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Email: jurnalteleios@gmail.com
Jl. Aer Terang No.4, Lingkungan VI, Malalayang Satu Timur, Kec. Malalayang, Kota Manado, Sulawesi Utara
Teleios Jurnal are licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International