Dekonstruksi Pendidikan Agama Kristen bagi Generasi Z
Abstract
Abstract: The purpose of this study is to describe and then analyze Christian Religious Education for generation Z using deconstruction theory and approach. Generation Z is synonymous with digital technology, social media with characteristics of creativity, freedom, hypertolerance, multitasking, and so on. The problem is that Christian Education is still supported by the rigid, indoctrinal, authoritative nature that limits the creativity of generation Z. One way that needs to be done is through the deconstruction of Christian Education. Deconstruction is radically dismantling every event, rejecting centralization. This research uses a descriptive qualitative method with a literature review related to the discussion of deconstruction and Generation Z. The result of this research is that Christian Education through the curriculum, learning process, and pedagogical components must be deconstructed with communicative offers relevant to generation Z. This means that educators must disarm their authoritarian thoughts that are rigid and unfriendly to generation Z and continue to upgrade themselves so that digital technology, social media is also part of educators to be able to adapt in conducting friendly and equal communication.
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan kemudian menganalisis Pendidikan Agama Kristen bagi generasi Z dengan menggunakan teori dan pendekatan dekonstruksi. Generasi Z identik dengan teknologi digital, media sosial dengan karakteristik kreativitas, bebas, hipertoleransi, multitasking, dan lain sebagainya. Masalahnya adalah PAK masih terkukung dengan sifat kaku, indoktriner, otoritatif yang membatasi kreativitas generasi Z. Salah satu cara yang perlu dilakukan adalah melalui dekonstruksi PAK. Dekonstruksi adalah membongkar secara radikal setiap peristiwa, menolak keterpusatan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan kajian kepustakaan terkait pembahasan dekonstruksi dan generasi Z. Hasil dari penelitian ini adalah PAK melalui komponen kurikulum, proses pembelajaran, dan pedagogik harus didekonstruksi dengan tawaran komunikatif yang relevan dengan generasi Z. Ini berarti para pendidik harus melucuti pikiran otoriter mereka yang kaku dan tidak bersahabat dengan generasi Z serta terus meng-upgrade diri agar teknologi digital, media sosial juga menjadi bagian dari pendidik untuk dapat beradaptasi dalam melakukan komunikasi ramah dan setara.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Abdul Majid, Amir Bandar. “Dekonstruksi Dan Rekonstruksi Terhadap Pendidikan Karakter Di Masa Pandemi Covid 19: Strategi Pembelajaran Mata Kuliah Muamalat.” Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam 7, no. 1 (2021): 96–111.
Antone, Hope. Pendidikan Kristiani Kontekstual. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2010.
Ariwidodo, Eko. “Logosentrisme Jacques Derrida Dalam Filsafat Bahasa.” KARSA: Journal of Social and Islamic Culture 21, no. 2 (2013): 340.
Boys, Mary C. Education in Faith: Maps and Visions. Kansas: Sheed and Ward Publisher, 1989.
Cilliers, Elizelle Juaneé. “The Challenge of Teaching Generation Z.” PEOPLE: International Journal of Social Sciences 3, no. 1 (2017): 188–198.
Dami, A., Z. “Pedagogi Shalom: Analisis Kritis Terhadap Pedagogi Kritis Henry A. Giroux Dan Relevansinya Bagi Pendidikan Kristen Di Indonesia.” Jurnal Filsafat 29, no. 1 (2019): 134–165.
Derrida, Jacques. Positions: Posisi, Dimensi, Gramatologi. Edited by Laila Qadria. Yogyakarta: IRCiSoD, 2021.
———. Speech and Phenomena: And Other Essays on Husserl’s Theory of Signs. Edited by David B. Alisson. Northwestern University Press, 1973.
Dolot, Anna. “The Characteristics of Generation Z.” E-Mentor 2, no. 74 (2018): 44–50.
Epafras, Leonard Chrysostomos, Fransiskus Agustinus Djalong, and Hendrikus Paulus Kaunang. “Beyond Signal and Noise: Academics Goes Hoax and Hoaxtivism.” Jurnal Kawistara 8, no. 3 (2019): 247.
Fernando, Yehezkiel Vicky, Aminus Bayage, and Rivki Aprianggi Laka. “Kualitas Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mendidik Generasi Z Di Era Digital.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 4, no. 5 (2022): 6775–6787.
Hardiman, F. Budi. Seni Memahami: Hermeneutik Dari Schleiermacher Sampai Derrida. Yogyakarta: Kanisius, 2015.
Lubis, Akhyar Yusuf. Postmodernisme : Teori Dan Metode. Jakarta: Rajawali Pers, 2016.
Lumban Gaol, Rumondang, and Resmi Hutasoit. “Media Sosial Sebagai Ruang Sakral: Gereja Yang Bertransformasi Bagi Perkembangan Spiritualitas Generasi Z Dalam Era Digital.” KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi 7, no. 1 (2021): 146–172.
Meinanto, Dwi, Bobby Kurnia Putrawan, and Amran Simangunsong. “Degradasi Moral Generasi Z: Suatu Tinjauan Etis Teologis Terhadap Penggunaan Internet.” IMMANUEL: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 3, no. 1 (2022): 21–32.
Moh, Oleh, and Toriqul Chaer. “Dekonstruksi Pendidikan Karakter Dan Idealisme Pendidik.” Dekonstruksi Pendidikan Karakter Dan Idealisme Pendidik (2011): 310–324.
Prayogo, Rikke Astria Rosady & Wemmy. “Peran Pendidik Kristen Dalam Membangun Formasi Spiritual Generasi Z Di Era Cyber Melalui Media Sosial.” In Meretas Polarisasi Pendidikan Kristiani: Isu-Isu Kontemporer Terkait Pendidikan Kristen Di Gereja Dan Masyarakat, edited by Michael Alexander Hans A. Harmakaputra, Kartika Diredja, 127. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2020.
Putranto, I Eddy. “Dekonstruksi Identitas (Neo)Kolonial: Sebuah Agenda Teologi Postkolonial.” Melintas 27, no. 3 (2011): 311–324.
Rahman, Abdul. “Urgensi Pedagogik Dalam Pembelajaran Dan Implikasinya Dalam Pendidikan.” BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 1 (2018): 83.
Simanjuntak, Junihot. Filsafat Pendidikan Dan Pendidikan Kristen. Yogyakarta: ANDI, 2013.
Siregar, Mangihut. “Kritik Terhadap Teori Dekonstruksi Derrida.” Journal of Urban Sociology 2, no. 1 (2019): 65.
Subowo, Adhika Tri. “Membangun Spiritualitas Digital Bagi Generasi Z.” DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani 5, no. 2 (2021): 379–395.
Swasono Ph, Ign. Hening. “Dekonstruksi Diri Sendiri Dalam Proses Penciptaan Karya Seni.” Imaji 5, no. 2 (2015).
Tanya, Eli. Gereja Dan Pendidikan Agama Kristen. Cianjur: STT Cipanas Press, 1999.
Ungkang, Marcelus. “Dekonstruksi Jaques Derrida Sebagai Strategi Pembacaan Teks Sastra.” Jurnal Pendidikan Humaniora 1, no. 1 (2013): 30–37.
Wattimena, Reza Alexander Antonius. Dunia Dalam Gelembung. Edited by Tim Evolitera. Evolitera. Jakarta: PT Evolitera, 2013.
———. “Merancang Revolusi Pendidikan Indonesia Abad 21.” Last modified 2022. www.rumahfilsafat.com.
Zega, Yunardi Kristian. “Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga : Upaya Membangun Spiritualitas Remaja Generasi Z.” Jurnal Luxnos 7, no. 1 (2021): 105–116.
Zyuro, Halimahtuz Sa’diah Nisyatun, and Dewi Komalasari. “Analisis Masalah Kompetensi Pedagogik Guru PAUD Tersertifikasi Di Kecamatan Lamongan.” PAUD Teratai 9, no. 1 (2020): 1–7.
DOI: https://doi.org/10.53674/teleios.v2i2.50
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Yornan Masinambow

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Email: jurnalteleios@gmail.com
Jl. Aer Terang No.4, Lingkungan VI, Malalayang Satu Timur, Kec. Malalayang, Kota Manado, Sulawesi Utara
Teleios Jurnal are licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International